Pages


Banyakkan Berselawat....

Banyakkan Berselawat....

29 June 2010

Mana kami nak pergi???



“Siapa yang berbuat baik (beri kasih sayang) kepada anak yatim lelaki atau perempuan, adalah aku dan dia di dalam Syurga seperti dua ini (ditunjukkan dua jarinya yang dirapatkan).” (Riwayat Al Hakim).


RUMAH Titian Kasih yang disewa di Taman Tasik Titiwangsa.

70 penghuni Rumah Titian Kasih tiada tempat dituju selepas diarah keluar

KUALA LUMPUR: Nasib lebih 70 penghuni wanita dan kanak-kanak di rumah perlindungan golongan kurang bernasib baik, Rumah Titian Kasih (RTK) kini ibarat telur di hujung tanduk kerana mereka tidak lagi mempunyai tempat untuk berlindung selepas diarah keluar dari rumah yang disewa sekarang sebelum 1 Julai ini.

Ia berikutan RTK yang sebelum ini pernah melancarkan kutipan dana untuk memiliki rumah bernilai RM2.5 juta itu yang terletak di Persiaran Titiwangsa, Taman Tasik Titiwangsa di sini, gagal membelinya kerana dana yang dikumpul tidak mencukupi selain tiada pihak termasuk bank dan agensi kerajaan berkaitan bersetuju membantu usaha itu.

Pengasas RTK, Sharifah Adlan atau lebih dikenali sebagai Mak Pah di kalangan penghuni, berkata pihaknya menerima notis supaya berpindah dari rumah itu pada hujung tahun lalu dan ia dilanjutkan pemilik kediaman sehinggalah pemilik meminta mahkamah mengeluarkan arahan keluar dari rumah itu pada April lalu.

Oleh kerana kami tidak ada tempat sesuai untuk berpindah, jadi kami bersetuju membeli rumah itu dan mula melancarkan kutipan dana untuk tujuan itu selain memohon pinjaman bank. Namun, bank menolak permohonan kami minggu lalu dan kami kini buntu untuk menyelesaikan masalah ini.

Kami juga pernah meminta bantuan dari semua saluran kewangan termasuk Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) tetapi maklum balas yang diberikan amat mengecewakan.

Permohonan kepada Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP), MAIWP, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) juga gagal.

Alasan mereka ialah perlu men gutamakan asnaf lain yang lebih memerlukan sedangkan semua penghuni di sini memenuhi kriteria asnaf. Lebih dikesalkan, pihak Baitulmal memberi alasan RTK sering mendapat tajaan dan bantuan kerana kekerapan muncul di media massa, katanya kepada Sentral.
Beliau berkata, lebih 11 tahun beroperasi, bantuan yang diterima selama ini sebenarnya hanya cukup untuk perbelanjaan operasi RTK saja dan tidak diberikan secara tetap.

Sekarang kami buntu untuk menyelesaikan masalah kediaman ini. Kami hanya mahukan rumah untuk penghuni berlindung, katanya.

Beliau berkata, RTK sebolehnya tidak mahu mencari bangunan di luar Kuala Lumpur kerana pusat perlindungan berkonsep Islam seumpama ini masih kurang bilangannya di sini.

Ia amat diperlukan golongan seperti ibu tunggal, warga emas, orang kurang upaya (OKU) serta wanita dan kanak-kanak terbiar, pernah didera serta dirogol.

Kami memang mempunyai sebuah lagi rumah perlindungan tetapi ia dikhaskan untuk penghuni lelaki yang berjumlah lebih 50 orang. Tak mungkin kami boleh tempatkan semuanya di situ.

Pusat sebegini penting kerana ia berfungsi sebagai pelindung kepada mereka yang tidak ada tempat lagi untuk dituju, katanya.

Sementara itu, seorang penghuni yang hanya ingin dikenali sebagai Mak Linda, 37, berkata beliau merayu kepada mana-mana pihak supaya membantu menyelesaikan masalah penempatan penghuni di RTK kerana ia mengutamakan kebajikan wanita dan kanak-kanak Islam.

Berdasarkan pengalaman, tidak dinafikan ada segelintir pihak tertentu yang bila-bila masa saja boleh mengambil kesempatan terhadap golongan tidak bernasib baik ini termasuk memesongkan akidah golongan ini jika ingin menerima bantuan daripada pihak terbabit. Tetapi di sini, akidah kami dijaga kerana ia mementingkan aspek itu.

Selama hampir tujuh tahun, saya dan tiga anak berlindung di sini selepas kematian suami. Mak Pah dan sukarelawan di sini banyak membantu kami dan rakan senasib. Sedih sekiranya kami terpaksa juga keluar dari rumah berkenaan dan bersesak-sesak pula di rumah penghuni lelaki, katanya.

Penghuni yang juga sukarelawan RTK, Akmar Abu Bakar, 35, berkata beliau khuatir jika fokus RTK yang pernah mendapat anugerah Rumah Kebajikan Terbaik daripada JAWI, untuk mendidik dan melindungi penghuni rumah itu terjejas kerana kumpulan ini amat memerlukan bukan saja sokongan material malah moral dan emosi.

Ramai orang tidak menyedari hal ini dan tidak mahu menyelami permasalahan kami sehingga ada institusi yang sanggup memberi pelbagai alasan untuk tidak membantu. Ia menyedihkan memandangkan kebanyakan kes yang dihantar ke sini adalah dari agensi seperti JKM dan hospital.

Inilah tempat untuk golongan seperti saya melupakan trauma dan krisis yang dihadapi. Agak susah untuk mencari rumah perlindungan yang strategik dengan kemudahan sekolah dan hospital yang berdekatan. Jadi, saya merayu kepada pihak yang sudi supaya membantu kami dalam hal ini, katanya.

Di antara Hadis yang menunjukkan betapa besarnya kasih sayang Rasulullah ialah: “Barang siapa yang tidak mengasihi manusia, dia tidak dikasihi Allah. “(Riwayat At Termizi).



"Anjang baca paper berita harian hari ni tau,pasal rtk"

Ana agak hairan kenapa tiba2 sahabat seperjuangan ana mengantar mesej agar ana baca surat khabar. Ana memesan agar sahabat ana membelikan ana surat khabar berita harian,tetapi ternyata sudah habis. Alhamdulillah,adik kesayangan ana,husna memberi link agar ana dapat baca.
Saat itu,hanya Allah yang tahu betapa terkejutnya ana memikirkan nasib kanak2 dan wanita2 yang dijaga oleh mak pah.
Sebenarnya dengan izin Allah, ana berpeluang bersama penghuni2 rtk ini kerana adik ana,husna pernah menganjurkan program bersama penghuni rtk ini. Hati ana sangat tertaut pada penghuni rumah ini.

Ana teringat kembali bagaimana suasana sewaktu kami berprogram bersama penghuni rtk ini. Kedatangan kami di sambut oleh kanak2 kecil yang sangat gembira dengan kedatangan kami. Persoalanku, kenapa kanak2 secergas ini dimasukkan di sini? Akhirnya terjawab setelah mak pah menerangkan serba sedikit tentang latar belakang rtk ini. Perasaan ana saat itu,ingin ana jadi seperti mak pah suatu hari nanti.

Baru ana tahu betapa kanak2 ini memerlukan kasih sayang daripada seseorang. Perkara ini membuatkan ana muhasabah kembali,adakah selama ini ana bersyukur pada Allah kerana ana mendapat kasih sayang yang lengkap daripada keluarga. Tapi bagaimana nasib insan2 ini yang dari kecil sudah ditinggalkan.

Mak pah banyak memberi ana kesedaran bahawa kalau bukan kita yang nak prihatin pada kanak2 dan wanita ini,siapa lagi??? Mak pah sangat berjiwa kental. Beliau menguruskan sendiri tanpa mengharapkan bantuan dari sesiapa. Terlalu besar pegorbanan mak pah buat masyarakat.

Ana masih ingat pesanan mak pah buat kami,"adik,mak pah tak nak minta duit adik,mak pah cuma harap adik2 sayang la penghuni di sini macam keluarga adik2. Mereka sangat perlukan kasih sayang daripada kita. Mak pah tak paksa adik2 datang tiap2 minggu. Tapi follow up la mereka agar mereka rasa diri mereka dihargai."

Ana rindu sekali pada penghuni rtk ini. Bersama mereka memberi banyak erti dan membuat ana banyak berfikir. Apa kita nak jawab bila Allah tanya nanti adakah kita bersenang lenang sahaja sedangkan ada yang memerlukan bantuan???
Apa kita nak jawab teman2 seperjuangan sekalian.
Berapa ramai yang sanggup berkorban seperti mak pah ini. Sama2 lah kita hargai orang yang sangat prihatin pada masyarakat. Tanpa sukarelawan seperti mak pah,apa akan jadi kepada kanak2 dan wanita2 ini.....

"Ya Allah, kau bantulah saudara kami ini Ya Allah.Kuatkanlah mereka Ya Allah. Gantilah dengan yang lebih baik lagi Ya Allah. HanyaMu sebaik2 penolong."

“Kasihilah siapa sahaja yang ada di bumi nescaya akan mengasihi kamu siapa-siapa sahaja (malaikat) yang di langit.” (Riwayat Abu Daud).



0 comments:

Post a Comment

Photobucket