Pages

Banyakkan Berselawat....

Banyakkan Berselawat....

30 August 2009

Pada post ana yang lepas ana meyatakan bahawa jealousnya ana pada teman seperjuangan yang masa mereka terisi dgn kerja2 di jalan Allah.. Alhamdulillah, ana masih diberi peluang oleh Allah untuk sama2 turut serta dalam medan dakwah ini kerana Allah dah janji Islam ini akhirnya akan menang, jdi rugi bagi orang2 yang tidak turut serta.
Alhamdulilah, semalam 29 Ogos ana diberi peluang oleh Allah untuk mengutip pengalaman sebagai khalifah di bumi ini.
1. Program bersama adik2 remaja
Tempat : Masjid Al-Muhtadin, Damansara Damai.
Sempena bulan Ramadan ini satu program bersama2 muslimat remaja di apartment damansara damai telah dilaksanakan di Masjid Al-Muhtadin. Ana bersama 4 orang sahabt ana, yantie,fatin,kak mizah,munirah menjadi fasilitator untuk program tersebut. Teringat ana pada zaman ana sekolah, tak ada program seperti ini, khas buat muslimat remaja. Bersyukurlah adik2ku sayang. Walaupun ana bersama mereka dari pagi sampai petang sahaja, tapi hati ana sayang sangat pada adik2 ini seperti adik ana sendiri. Adik2 yang menjadi peserta berumur 9 hingga 17 tahun.
Para peserta dikehendaki menunaikan solat sunat Dhuha. Kemudian mereka ditayangkan video Rahsia Kejadian Manusia dan Tsunami. Khusyuk adik2 mendengar,melihat dan mencatat kerana di akhir tayangan diadakan kuiz. Para peserta sangat aktif menjawab soalan kuiz sehingga fasi2 terpaksa fikir soalan spontan. Selepas itu, diadakan tazkirah Surah al-Alaq, surah pertama diwahyukan kepada Rasulullah s.a.w..
Aktiviti seterusnya selepas solat Zohor ialah Treasure Hunt. Para peserta perlu bergerak dalam kumpulan ke setiap checkpoint. Terdapat 5 checkpoint yang perlu dilalui oleh para peserta. Disetiap checkpoint para peserta perlu melaksanakan tugasan2:
1. Hafal doa dan kisah sirah Nabi.
- Fatin tanpa rasa penat mengajar adik2 membaca doa berulang-ulang kali. Adik2 perlu menghafal dan menyusun semula keratan doa.
2. Telefon buruk
- Kak mizah yang sabar perlu mengawal adik2 supaya mengikut arahan. Susah juga nak kawal adik2 yang ramai ini. Peserta pertama perlu menghafal satu hadis berkaittan puasa dan perlu memberitahu ahli kumpulan yg lain. Ahli kumpulan yang terakhir perlu menulis semula hadis yang disampaikan oleh ahli2 sebelumnya. Banyak yang merungut susah juga untuk menghafal hadis ini. Pengajarannya kita perlu bersihkan hati kita agar mudah untuk kita menghafal.
3.Susun puzzzle.
-Checkpoint ini ana yang jaga. Para peserta perlu menyusun keratan cerita godaan syaitan. Alhamdulilah, ana berasa gembira kerana di samping ana menjaga checkpoint ana dapat memberi sedikit nasihat buat adik2 yang disayangi.
4. Tadabur ayat
- Banyaknya Al-Quran atas meja kak yantie.. Para peserta perlu mencari makna2 surah yang berkaitan dengan puasa. Semoga para peserta menyedari bestnya kita baca Al-Quran jika kita tahu maknanya.
5. Ingat?
- Kak munirah ini senang aja kerja dia. bagi adik2 tengok barang2 dalam kotak selama 30 saat, kemudian para pesrta perlu menulis apa yang mereka nampak. Checkpoint ini meguji tahap ingatan para peserta.
Sebelum solat asar para peserta bermain kotak beracun. Apa ya dalam kotak itu??? Dalam kotak beracun itu mengandungi surah2 hafazan. Siapa yang kena perlulah mencuba untuk menghafal surah berkenaan. Semoga aktiviti ini memberi semangat kepada para peserta yang masih muda untuk menghafal ayat2 Al-Quran... InsyaAllah.
Ana terpaksa pulang awal kerana ana perlu menghadiri satu lagi program. Walaupun ana cuma berada sekejap sahaja dgn adik2, tetapi ana berasa puas kerana dapat turun menjayakan program untuk remaja. Semoga ana dapat bertemu lagi dgn adik2.. Adik2ku, semoga adik2 menjadi mawar berduri yang indah, yang memperjuangkan Islam..
.............bersambung.........

29 August 2009

JEALOUS? CEMBURU?

Jealous? Cemburu?......
Inilah apa yang ana rasa sekarang.
Tak baik kan?
tapi ana selalu rasa jealous dan cemburu pada teman2 seperjuangan ana..
Ana jealous bila tgk sahabat2 ana busy dgn program.. dgn kerja2 dakwah..
Ana pun nak jadi busy macam mereka..

Orang-orang yg berada di jalan dakwah ini memang akan merasakan kepenatan....

"Dan sungguh, Kami benar-benar akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang2 yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu; dan Kami uji perihal kamu" (Muhammad;31)

tapi kepenatan itu akan hilang kerana dia yakin pada JANJI-JANJI ALLAH..
"Wahai orang2 yang beriman! Jika kamu menolong agama Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu." (Muhammad;7)

Ana akan jadi lebih bersemangat jika diri yang kerdil ini terasa penat, ada sahabat2 yang bertanya...
".... tak penat ke?"
kerana ana yakin pada kata-kata ini.........
"Sesungguhnya perjalanan seorang dai'e itu sangat panjang dan melelahkan. Ketika itu, orang lalai akan hairan melihat daie menyengsarakan diri dalam kelelahan & bertanya sampai bila kau akan melelahkan diri. Di jawab daie, sebenarnya, aku mengharap pengistirehatan (syurga)":.. al-Fawaid-Ibnu Qayyim
p/s: hidup di dunia ini adalah sementara sahaja... jadi rugilah kalau kita tak bersungguh-sungguh menanam sebaik-baik tanaman untuk kita tuai di akhirat kelak..

28 August 2009

AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAN!!!

" YA ALLAH... terimalah amalan2 kami,
perkenankanlah doa2 kami,
bukakanlah pintu kebaikan untuk kami,
sepertimana Engkau berikan
kepada para anbiya' dan auliya'Mu
dan hamba2Mu yang soleh"


p/s: Jom jadi pemenang anugerah Lailatul Qadar1430H...


19 August 2009

ALLAH DI HATIKU...



"Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementar hatinya, dan apabila dibacakan ayat-Nya kepada mereka, bertambah (kuat) imannya dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal"

(Al-Anfal;2)

Bagaimana kita ingin menjaga hati kita???


1. JANGAN makan terlalu kenyang.

2. Sentiasa MEMBACA Al-Quran dan zikir kepada Allah.

3. TIDAK tergopoh-gapah dalam melakukan kerja.

4. TIDAK berlayar di lautan tak bertepi (berangan-angan).

5. JANGAN banyak tidur.

6. JANGAN banyak bergurau.

7. JANGAN banyak bercakap perkara sia-sia dan jaga pergaulan.




04 August 2009

BE A DAKWAH BEE!



Dalam jauh sebuah perjalanan, Allah amanahkan sebuah perjuangan, terimahlah dengan kekuatan.. kadang-kadang sakit yang mendatang, kadang-kadang teman tak sehaluan, kadang-kadang2 kecemerlangan gagal dicapai... namun itulah ujian dalam mencari iman yang teguh..
Moga terus bersabar dalam perjuangan.
Kuatkan kakimu dijalanNya..
Moga keredhaanNya sentiasa bersama...