Pages

Banyakkan Berselawat....

Banyakkan Berselawat....

24 March 2010

TIPS UNTUK PENDAKWAH

AL-'ALAQ (SURAH KE 96)

Bacalah dengan nama Tuhanmu...
Ungkapan pertama ditujukan kepada Rasulullah oleh Allah Taala merupakan arahan untuk membaca,juga penerangan tentang pena dan ilmu.
Budaya Ilmu perlu dipupuk bagi menambah ilmu dalam diri terutama yang bergelar pendakwah. Tanpa ilmu,susah hendak disampaikan dakwah itu.
"Jika ingin berjaya di dunia tuntutlah ilmu,
jika ingin berjaya di akhirat tuntutlah ilmu,
jika ingin berjaaya di dunia dan di akhirat,tuntutlah ilmu"
Begitu juga,jaminan Allah di akirat kelak,Allah akan mengangkat martabat orang yang berilmu di akhirat kelak.
Jadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai teman setia kita......

AL-MUZZAMMIL (SURAH KE 73)

Wahai orang yang berselimut!
Bangunlah untuk solat pada malam hari, kecuali sebahagian kecil....
Ini saranan Allah pada kita agar kita berqiamulail walaupun hanya dengan mendirikan solat dua rakaat. Solat malam merupakan tunjang kekuatan setiap muslim. Jika bergelar pendakwah,sudah pasti kita diuji dengan pelbagai mehnah, jadi waktu dimana orang tidur dan sunyilah,kita bangun mendekatkan diri kepada Allah. Bercerita dan mengadulah pada Allah agar terus diberi kekuatan dalam medan dakwah ini. Dinyatakan juga kelebihan solat malam ini akan memudahkan mad'u menerima dan memahami percakapan kita.
Sunggguh,bangun malam itu lebih kuat mengisi jiwa dan bacaan di waktu itu lebih berkesan
Sesungguhnya pada siang hari engkau sangat sibuk dengan urusan-urusan yang panjang.

AL-MUDDASSIR (SURAH KE 74)

Wahai orang yang berselimut!
Bangunlah, lalu berilah peringatan!
"Tidaklah sama antara orang beriman yang duduk (yang tidak turut berperang) tanpa mempunyai uzur (halangan) dengan orang yang berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwanya. Allah melebihkan darjat orang-orang yang berjihad dengan harta dan jiwanya atas orang-orang yang duduk (tidak ikut berperang tanpa halangan). Kepada masing-masing, Allah menjanjikan pahala yang baik(syurga) dan Allah melebihkan orang-orang yang berjihad atas orang duduk dengan pahala yang besar. (An-Nisa';95)
Menjadi peranan setiap muslim untuk saling nasihat-menasihati. Dan sampaikanlah walau satu ayat agar setiap muslim sentiasa mendapat peringatan kerana menjadi sifat seorang manusia yang selalu lalai.

InsyaAllah,dengan melaksanakan ketiga2 saranan Allah ini,kebenaran pasti tertegak. Dan biarlah kita yang menjadi salah seorang yang mendapat rahmat Allah. InsyaAllah....